ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ: ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ
Διαβάζουμε παρέα 2023: Μια μεγάλη γιορτή ανάγνωσης για μικρούς αναγνώστες
«Πόσες λέξεις πρέπει να λέει το παιδί μου;» είναι ένα από τα πιο κοινά ερωτήματα που θέτουν οι γονείς στους Θεραπευτές Λόγου. Ομοίως, με την απόκτηση άλλων ορόσημων, όπως το να κάθεται, να μπαμπαλίζει και να περπατάει, οι δεξιότητες εκμάθησης λεξιλογίου ποικίλλουν από το ένα παιδί στο άλλο. Τα ορόσημα είναι αυτά που εξηγούν το τι μπορούν να κάνουν περίπου το 90% των παιδιών σε μια συγκεκριμένη ηλικία.
Για γονείς με παιδιά που έχουν καθυστερήσεις στο εκφραστικό λεξιλόγιο, μπορεί να είναι δύσκολο να δουν αυτούς τους αριθμούς. Είναι εντάξει! Όσο νωρίτερα ξεκινήσει ένα παιδί την πρώιμη παρέμβαση, τόσες περισσότερες ευκαιρίες υπάρχουν για να μειώσετε αυτό το χάσμα και να προετοιμάσετε κατάλληλα το παιδί σας!
Επίσης, να θυμάστε ότι τα παιδιά αναπτύσσονται με τους δικούς τους ρυθμούς, επομένως υπάρχουν πολλά παιδιά που θα έχουν μικρότερο ή μεγαλύτερο λεξιλόγιο.
Λοιπόν, τι μετράει ως λέξη; Μια λέξη μετριέται εάν ένα παιδί μπορεί να τη χρησιμοποιήσει με συνέπεια και σκόπιμα για να αναφερθεί σε κάποιον ή κάτι. Καθώς τα παιδιά αναπτύσσουν τους ήχους της ομιλίας τους, δεν πρόκειται να ακούγονται ακριβώς όπως τους παράγουν οι ενήλικες. Οι λέξεις που επίσης «μετρούν» για αυτές τις μετρήσεις περιλαμβάνουν προσεγγίσεις λέξεων, ηχητικά εφέ, ήχους ζώων, σύμβολα και διασκεδαστικές λέξεις!
- Οι προσεγγίσεις λέξεων είναι όταν τα παιδιά εκφράζουν λέξεις χρησιμοποιώντας μέρη μιας λέξης για να την περιγράψουν, όπως “μπα” για μπάλα ή “μπου” για περισσότερα.
- Τα ηχητικά εφέ περιλαμβάνουν ήχους οχήματος και κίνησης, όπως “μπουμ”, “μπιπ-μπιπ”, “βρουμ-βρουμ” ή “τσου-τσου!”
- Παραδείγματα ήχων ζώων είναι “όινκ”, “μουυυ”, “κουάκ”, «μίου», “γουβ γουβ”.
- Κοινά πρώιμα νοήματα-σύμβολα θεωρούνται τα εξής: «τρώω», «κι άλλο», «τέλος» «ευχαριστώ» κ.ά.
- Οι διασκεδαστικές λέξεις ή οι θαυμαστικές λέξεις είναι απλές λέξεις που είναι πιο εύκολο να μιμηθούν τα παιδιά, όπως “γουιιι”, “ναιι”, “ουυυ”, “οαυουυ”, «νοοο».
ΠΩΣ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΩ ΤΟ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε στη βελτίωση του λεξιλογίου του παιδιού σας; Για τα νήπια και τα μικρά παιδιά, η μάθηση γίνεται κυρίως μέσω εμπειριών παιχνιδιού. Το παιχνίδι είναι σπουδαίο! Ακολουθούν μερικές τεχνικές που μπορείτε να εφαρμόσετε στις αλληλεπιδράσεις με το παιδάκι σας.
- Ακολουθήστε το παράδειγμα του παιδιού σας! Αυτό σημαίνει ότι επιλέγετε θέματα ή παίζετε με παιχνίδια που ενδιαφέρουν το παιδί σας. Είναι τόσο σημαντικό και κάντε ένα βήμα πίσω και δείτε τι είναι σημαντικό και ενδιαφέρον για αυτά, κάνει τον χρόνο παιχνιδιού πιο διασκεδαστικό και απολαυστικό!
- Όλη η μαγεία είναι στο πάτωμα! Η επαφή με το πάτωμα λειτουργεί θεραπευτικά και για το παιδί αλλά και για εμάς τους ίδιους. Σκεφτείτε το σαν ένα είδος γείωσης. Καθίστε λοιπόν πρόσωπο με πρόσωπο με το παιδί σας. Όταν είστε πρόσωπο με πρόσωπο και πιο κοντά στο επίπεδο του παιδιού σας, αυτό βοηθά το παιδί σας να συναντήσει το βλέμμα σας, να παρακολουθήσει τις εκφράσεις του προσώπου σας και τις κινήσεις του στόματός σας.
- Χρησιμοποιήστε ορισμένες λεκτικές ρουτίνες κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και τις καθημερινές ρουτίνες. Οι λεκτικές ρουτίνες επιτρέπουν πολλές επαναλήψεις και μπορούν να κάνουν το λεξιλόγιο να γίνει πιο προβλέψιμο. Για παράδειγμα, μπορείτε να πιάσετε ένα αυτοκινητάκι και να εξασκηθείτε στο «Έτοιμος …. πάμε!” ή “1, 2, 3…βρουμ βρουμ!” Σε κάθε γεύμα, μπορείτε να πείτε, “Ώρα για φαγητό, μαμ, μαμ! Τρώμε τρώμε!” Πριν κοιμηθεί το παιδάκι σου μπορείς και εκεί να δημιουργήσεις μια σύντομη λεκτική ρουτίνα!
- Να ανταποκρίνεστε πάντα σε προσπάθειες επικοινωνίας. Αυτό επιτρέπει στο παιδί σας να αισθάνεται ότι ακούγεται και ότι το ενθαρρύνεται να συνεχίσει να επικοινωνεί, είτε χρησιμοποιεί λέξεις, ήχους ή χειρονομίες.
- Η χρήση υπερβολικού τονισμού και εκφράσεων του προσώπου βοηθά το παιδί σας να παρατηρήσει και να συνειδητοποιήσει περισσότερο τους ήχους και τα πρόσωπα που κάνετε. Για παράδειγμα, το να προσποιείται ότι κλαίει ενώ τραγουδάει, «Το αυτοκινητάκι πάει βόλτα … βρουμ βρουμ βρουμ» είναι ΤΟΣΟ πολύ πιο ελκυστικό από το να τραγουδάς απλώς τις λέξεις χωρίς κινήσεις!
- Επεκτείνετε τη γλώσσα του παιδιού σας χρησιμοποιώντας τη ρουτίνα +1. Όταν το παιδί σας λέει μια λέξη, προσθέτετε μια άλλη. Για παράδειγμα, αν το παιδί σας λέει αυτοκίνητο, αντί να πείτε «αυτοκίνητο, παρακαλώ», μπορείτε να περιγράψετε χαρακτηριστικά ή να υποδείξετε κάτι πάνω του: «γρήγορο αυτοκίνητο», «μεγάλο αυτοκίνητο», «πήγαινε με το αυτοκίνητο», «το αυτοκίνητό μου». Διαφοροποιήστε τον τύπο της λέξης που προσθέτετε!
- Να είσαι «ανόητος»! Ένας πολύ καλός τρόπος για να κάνετε το παιδί σας να επεκτείνει τη γλώσσα είναι να γίνετε «ανόητοι». Μπορείτε να πείτε, «Ω! Μου αρέσει το μπλε μπουκάλι σου!» όταν είναι ξεκάθαρα ένα κίτρινο μπουκάλι. Εάν το παιδί σας δεν σας διορθώσει, μπορείτε να πείτε: «Ωχ, όχι! Είναι ένα κίτρινο μπουκάλι! Τόσο ανόητος! Κίτρινο κίτρινο κίτρινο μπουκάλι!»
- Πρότυπο γλώσσας κάθε μέρα. Συζητήστε με τον εαυτό σας μέσα από κανονικές ρουτίνες. Για παράδειγμα, όταν έρθει η ώρα να πλύνετε τα χέρια, μπορείτε να πείτε: «Ωχ, βρώμικα χέρια! Ώρα να πλύνουμε τα χέρια μας! Ώρα για σαπούνι! Νερό, πλύσιμο, πλύσιμο, νερό! Τέλος!”
- Θυμηθείτε, τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της έκθεσης. Όσες περισσότερες λέξεις λέτε γύρω από το παιδί σας, τόσο πιο εκφραστικό λεξιλόγιο θα δέχεται και θα χρησιμοποιεί!
«Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης-αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής-αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»
Καρκανιά Εύη
Λογοθεραπεύτρια-Λογοπεδικός
Instagram: @speech_balloon
Δημιουργός www.speechballoonworld.blogspot.com
Email διευκρινήσεων ή αποριών: tobalonitoulogou@gmail.com